Verre vrienden?

Geplaatst op: 30 september 2011 door Lucas Bezembinder in Thema: Relaties
Tags:, , , , , , , , ,

Als tiener verslond ik boeken met titels als; ‘Waren De Goden Kosmonauten’, ‘Het Roswell Incident’ en ‘Zij Kwamen Van Andere Planeten.’ Op mijn pick-up draaide ik ondertussen ‘Calling Occupants of Interplanetary Craft’ van Klaatu. Ik was er niet alleen van overtuigd dat er leven elders in het heelal was, maar ook dat wij er hier op Aarde bezoek van hadden ontvangen. Zeker gezien het feit dat er meer sterren aan de hemel staan dan dat er zandkorrels op aarde zijn. Daar moeten sterren tussenzitten waar een planeet als de onze omheen draait. Op sommige van die planeten zal het leven nog heel jong zijn, maar op andere ook veel ouder. De kans dat hier intelligent leven tussen zit, is dan wel erg groot. Enkele van die intelligente buitenaardse wezens hadden zeker hun planeet verlaten op zoek naar buren. Op hun zoektocht zijn zij dan ook zeker hier belandt. Om het mysterieuze Atlantis te bevolken, om de Egyptenaren te helpen met de bouw van hun piramides, om landingsbanen aan te leggen bij Nazca in Peru en om rondvliegend in UFO’s ons in de gaten te houden.

Toen ik die laatste plaats tijdens mijn studententijd zelf bezocht was ik al veel sceptischer. De landingsbanen waren weliswaar alleen vanuit de lucht zichtbaar. Een luchtballon bleek echter een goed alternatief voor de ruimteschepen van von Däniken. Ook veel andere theorieën hielden dankzij mijn toegenomen kennis geen stand. Zo verdween het buitenaardse leven langzaam uit mijn aandachtsveld. Naar films als E.T., War of the Worlds en Independence Day keek ik allang niet meer zo geïnteresseerd als ooit naar Close Encounters of the Third Kind. Ik zag ze meer als ‘Westerns van de toekomst’.

Het lijkt er echter op dat de laatste tijd het buitenaardse leven wetenschappelijk weer meer in de aandacht staat. Op Mars worden er steeds vaker aanwijzingen gevonden dat daar leven is of is geweest. Datzelfde geldt voor een enkele maan rond Jupiter. Het gaat hier weliswaar niet om intelligent leven, maar het maakt de eenzaamheid van het Aardse leven al stukken minder. Als er in ons afgelegen zonnestelsel al op meerdere plekken leven is, dan is volgens de statistiek de kans groot dat er elders misschien zelfs intelligent leven is.

Sommige wetenschappers gaan zelfs verder. In het vakblad Acta Astronautica bespreken onderzoekers van de Pennsylvania State University verschillende scenario’s van ontmoetingen met familie van E.T. Heel bizar is hun waarschuwing aangaande het broeikaseffect. Het kan namelijk maar zo dat er buitenaardsen zijn die ons al iets langer in de gaten houden en zich zorgen maken hoe de mens met de aarde omspringt. Op het moment dat de opwarming van de aarde in hun ogen uit de hand loopt, kan het maar zo dat zij besluiten om aan ‘faunabeheer’ te gaan doen. Om de rest van de natuur te redden moet de mens dan misschien wel het veld ruimen. Hoewel dit vergezocht lijkt, raden de wetenschappers aan om verantwoord om te gaan met onze buren hier op aarde. Opdat hun verre vrienden ze niet hoeven te komen helpen.

reacties
  1. Die plaat vind ik nog steeds leuk. De films wat minder. Alhoewel ik de bodysnatschers wel leuk vond hihi. Ik hou meer van de simpele Sf films, zijn niet zo echt zeg maar!

    Wat mij betreft hoeven de ET’s niet te wachten tot alle natuur naar de knoppen is. Als het werkelijk zo zou zijn, mogen ze nu al komen helpen. Misschien een chip inplanteren bij de grootste milieuvervuilers ofzo.

Geef een reactie

