De onverwachte ‘les’

Geplaatst op: 14 juli 2011 door Frank Stolker in Thema: Les

Voor mij is een les niet altijd een vooropgezet plan om iets te leren. De impact wordt groter als ik zelf ervaar en ondervind, tijdens of later. De mooiste les blijkt een les die ik niet verwachtte. Eentje waarbij achteraf alles duidelijk wordt. Een les die ik niet bewust als les ervaren heb, maar die ik nu wel als les zie.

Op 2e Paasdag 2011 heb ik een mooie levensles geleerd. Een les die haar oorsprong vindt in de zomer van 2005. Dat jaar werd het WK voetbal onder-20 in Nederland gehouden. De beste speler van het toernooi was Lionel Messi, tegenwoordig sterspeler van Barcelona en Argentinië.  Het jeugdteam van Argentinië won later de finale van Nigeria in Utrecht.

Ik liep door het winkelcentrum Hoog Catharijne. En daar zag ik hem lopen. Vrij anoniem met een aantal teamgenoten. Niemand in het toch redelijk druk bevolkte winkelcentrum herkende hem. Ik bedacht me geen moment en rende de dichtstbijzijnde Bruna in.

Uitgerust met schrijfblok en pen liep ik even later de winkel uit. Mijn ogen speurden in het rond. Waar is hij? Ik versnelde mijn pas en liep de winkelgalerij uit, naar buiten. Daar op het plein zag ik hem weer.  Ik liep op hem af en sprak hem – in mijn beste Engels – aan. Wat ik precies zei weet ik niet meer. Ik kan me wel herinneren dat hij blij leek dat tenminste iemand hem herkend had. Hij zette zijn handtekening op mijn zojuist aangeschafte schrijfblok. Hij vertelde mij iets maar ik begreep hem niet. Vervolgens zette hij nog een nummer onder zijn krabbel dat hij meteen weer doorkraste. Daarna schreef hij nummer “08” op, hoewel die “0” ook een “1” kan zijn. Zijn rugnummer?

Ik bedankte hem en liep weer weg, mijn hart nog kloppend in mijn keel. Deze handtekening moet later echt veel geld waard worden, dacht ik. Tegelijkertijd besefte ik dat ik me ook wel beetje kinderachtig gedroeg. Welke volwassen man van 35 jaar rent achter een jonge knul aan om zijn handtekening te vragen?

Thuis aangekomen verdween het schrijfblok met handtekening al snel de boekenkast in. Mijn dochter van nog geen half jaar oud zou nooit geïnteresseerd zijn in dat ding. Een leuk verhaal voor op een verjaardag, meer niet.

Ruim 5 jaar later beloofde ik de handtekening aan een lieve jongen die gek van voetbal is. Vrijwel direct realiseerde ik me dat ik al jaren niet meer naar dat schrijfblok had omgekeken. Ik dook de boekenkast in en mijn angstige voorgevoelens werden bewaarheid. Ik heb alle boeken stuk voor stuk opengeslagen, elk hoekje en gaatje onderzocht. Helaas, geen Messi.  Kennelijk had mijn scheiding er ook voor gezorgd dat ik en Messi gescheiden werden. Uiteindelijk concludeerde ik dat het bij het oud papier terecht gekomen moest zijn. Dit weerhield me er niet van om gedurende enkele weken –tegen beter weten in – de boekenkast nog steekproefsgewijs te doorzoeken. Maar ook dit proces was eindig.

Toen ik mijn dochter een paar maanden geleden bij haar moeder bracht, toonde zij mij een op het eerste gezicht nietszeggend kladblokje. Ik griste het uit haar handen en bladderde het wanhopig door. Totdat ik op een velletje stuitte waarop een handtekening prijkte. Ik herkende hem uit duizenden: daar was Messi!

Ik heb de handtekening verder bestudeerd en op internet wat personalia van Messi opgezocht. In gedachten ging ik terug in de tijd. Hij is geboren op 24 juni 1987 te Rosario. Die zomermiddag in 2005 moet een vrijdagmiddag geweest zijn. Op vrijdag maakte ik tijdens de lunchpauze wel vaker een wandeling door het winkelcentrum. 24 juni 2005 is een vrijdag. Die “0” kan inderdaad een “1” zijn. Het kan niet anders dan dat Messi die dag 18 jaar werd……nu nog even een voetbalgekke jongen blij maken…..

reacties
  1. Lionel Messi… Vooruitziende blik toen, Frank, en wat leuk dat de handtekening vijf jaar later weer opduikt. 18 jaar zou natuurlijk best kunnen. Het ‘jongensboekavontuur’ krijgt er een extra dimensie door. Hoe langer ik naar de handtekening kijk, des te meer zie ik er een voetbalveld in (dwz de zijlijn en met een beetje fantasie zelfs de cornerhoek…). Messi’s naam zelf is in die fantasie het juichende publiek langs de kant. Ook Messi had toen al een vooruitziende blik…
    Hoe blij was de voetbalgekke jongen?

  2. Leuk dat je meerdere dingen in de handtekening kunt ‘zien’, Geert.
    De voetbalgekke jongen was heel blij. Hij heeft mij een kaartje gestuurd om me te bedanken. Heel lief!

  3. Messi: ‘In Nederland werd mijn loopbaan gelanceerd’ [09/11/2011 13:01]

    Barcelona-aanvaller Lionel Messi denkt met warme gevoelens terug aan de tijd dat hij in Nederland zijn eerste grote internationale prijs pakte, de wereldtitel voor spelers onder 20 jaar in 2005.

    ‘Het toernooi in Nederland heeft mijn loopbaan gelanceerd’, zegt hij in de nieuwste editie van Voetbal International. Daarin staat een uitgebreid verslag van het bezoek aan de wereldster in Barcelona.

    ‘Die weken in Nederland zijn ontzettend belangrijk geweest voor mijn loopbaan als voetballer’, zei Messi in Barcelona tegen VI. ‘Aan het begin van het toernooi was ik er nog niet eens zeker van of ik wel zou gaan spelen. Ik vroeg me af of ik ooit goed genoeg zou zijn voor de nationale ploeg van Argentinië.’

    ‘Maar in Nederland kreeg ik opeens de bevestiging van een hoop dingen’, vervolgt Messi. ‘Niet veel later, toen ik terug was in mijn eigen land, kreeg ik voor het eerst een kans in de nationale ploeg van Argentinië. Het toernooi in Nederland heeft mijn loopbaan gelanceerd.’

    [Bron: VI]

Geef een reactie

