Voorspel

Geplaatst op: 15 november 2010 door Frank Stolker in Thema: Vóórspel

Ik geloof niet in liefde op het eerste gezicht. Niet meer. Misschien wel nooit gedaan. Ik weet het niet. Voor mijn gevoel was ik nooit romanticus. Of beter gezegd: ik liet me aanpraten dat ik het niet was. En natuurlijk ging ik in die gedachte geloven. Ik vond het trouwens ook stom klinken; beetje onmannelijk. Toch ben ik gaan twijfelen. Ik geloof nog steeds niet in liefde op het eerste gezicht maar wel in ontwikkeling van de liefde na een eerste ontmoeting. Dat is volgens mij best een romantische gedachte.

Voorspel heeft voor mij een andere betekenis gekregen. Tot voor kort associeerde ik voorspel met ‘het spel’ dat vooraf gaat aan de seksuele daad. De duur ervan kan kort zijn maar ook wat langer. Maar altijd met het doel een opmaat te zijn voor het echte werk; een opwarmertje om in de juiste stemming te komen. Inmiddels denk ik daar anders over. Althans, ook het bovenstaande kan voor mij nog steeds opgaan maar er is een veel diepere bedoeling bijgekomen, meer spiritueel in mijn optiek.

Voorspel als spel om te onderzoeken. Beginnen met het opbouwen van een hechte vriendschap om elkaar goed te leren kennen.  Er proberen achter te komen wat de ander echt raakt; aftasten dus. Sluiers doorbreken, muren slechten, tot het hart doordringen. Het is voor mij niet moeilijk om me direct over te geven aan primaire lustgevoelens. Echter, het lijkt me zoveel mooier om deze gevoelens in beginsel te weerstaan en juist te focussen op het innerlijke van mezelf en van de ander. Eerst daar de verbinding leggen, waarna je beiden uiteindelijk de connectie bezegelt door fysiek de ‘tentakels’ ineen te slaan.

Ik zeg niet dat ik dit allemaal kan, maar het lijkt me bijzonder om te ervaren.  Ik heb geen idee hoe lang zo’n voorspel duurt. Het stopt zodra je elkaar ‘gevonden’ hebt, denk ik. Het moment van overgave is dan bereikt; je kunt beiden geen weerstand meer bieden.

Ik heb de ambitie om het anders te doen, om niet te gaan voor de snelle behoeftebevrediging. Ik heb het gevoel dat ik hiermee iets duurzaams zou kunnen creeren, bij mezelf, bij de ander en qua verbinding. Duurzaam in de zin van blijvend. Het gevoel van verbinding kunnen blijven vasthouden. Want ook dit laatste is een uitdaging op zich. Er komen is één; er blijven is wat anders. Ik wil na voorspel geen naspel, want dat voelt als ‘toewerken naar een einde’. Maar misschien ben ik inmiddels wel teveel romanticus geworden.

reacties
  1. Leontine Hulscher zegt:

    Wat een heerlijke blog. Hoopvol ook, ik hoop dat veel mannen bovenstaande zullen lezen! (En dat ik er dan één tegen kom die het begrepen heeft.) Heel mooi, duurzaamheid in de liefde… Ik kan me er vanalles bij voorstellen.

  2. Geweldig geschreven! Herkenbaar ook, dat vooral!

  3. Warvis zegt:

    Het vergt moed om zo open over jezelf te zijn. De meeste mannen hebben dat lef niet.
    Naast stoer én romantisch ben je ook nog een getalenteerd schrijver. Duidelijk een zeldzaam soort. Niet voor niets dus dat de dames zo enthousiast reageren…

    Cheers!

  4. Leontine, Sandra en Warvis; wat een mooie reacties van jullie allemaal! Had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Ik word er warm van.

    Bedankt!

  5. Frank wat gun ik je een liefde op het eerste gezicht, die je helemaal uit je controle systeem blaast. Het lijkt me zelf er akelig om enige connectie te bezegelen door iets van tentakels te ervaren, laat staan ineen te slaan. Tentakels associeer ik toch vooral met onvrijheid, gevangenschap, iets claimends ook. Niet fijn.

  6. Dank je voor je reactie, Caro. Ik heb niet die akelige associatie met ‘tentakels’ zoals jij die hebt. Ik vind het goed passen in mijn verhaal.

Geef een reactie

