Voorspel-baar

Geplaatst op: 11 november 2010 door Geert van den Munckhof in Thema: Vóórspel
Tags:

Soms kiezen zeven mensen een thema waarover ze willen schrijven. Dat doen ze, omdat ze dat met z’n zevenen zo hebben afgesproken. Om de zoveel tijd ontmoeten ze elkaar en dan stellen ze een nieuw thema vast. Daar gaan ze dan mee aan de slag. Een paar weken geleden was het weer raak. Zes van de zeven schrijvers werden het zonder slag of stoot eens over het themawoord ‘vóórspel’. Ik weet nog dat ik toen in gedachten al de voorspelling deed, dat dat geen makkie zou worden. Tót het moment dat ik me realiseer dat het juist die voorspelling is, die me gaat verlossen van mijn dilemma. Ik voorspél dat ik mijn gêne op dit gebied op deze manier prima zal kunnen verbergen. Dubbelzinnigheden of bijgedachten zijn dan helemaal niet nodig. Dat voorspel ik.

Ik voorspel eveneens dat mijn collegaschrijvers –tevens collegalezers- het niet makkelijk zullen hebben. Sterker nog. Op de achtergrond heb ik daar, wat het schrijven aangaat, al bewijzen van voorbij zien komen. Voor mijn verdere verhaal moet ik heel even terug in de geschiedenis. Ik kwam bij de musketiers, toen zij het thema ‘sex’ nèt hadden beschreven. Daar kwam ik destijds mooi onderuit, want ook dat vond ik een lastig thema. Maar nu is ‘vóórspel’ klakkeloos aanvaard als nieuwe thema, mét mijn eigen medeweten. Nu liggen de papieren toch anders. Blanco en al heel lang leeg, eigenlijk, om precies te zijn. Althans, toen ik nog over het thema nadacht, met de accenten op de ‘oo’-s. Sinds het moment dat ik mijn voorspellende gave de vrije loop liet, verschenen er ook weer letters op papier. Je zou het een beetje frivool het vóórspel kunnen noemen voor een nieuwe column. Maar veel verder wil ik niet gaan. Want ik voorspèl dat ik op dat vlak toch tekort schiet.

Oeps. Nou sluipt er toch dubbelzinnigheid in. Of  heb ík dat alleen maar? Omdat ik angstvallig wil vermijden om over ‘vóórspel’ te schrijven, triggert me dat juist om daar wel over na te denken? Tussen de regels door, zeg maar? What’s on a man’s mind… Achter elke zin begin ik nu iets te zoeken. Elke punt die ik zet krijgt daardoor ineens een geweldige lading. Hè? Hè bah… toe nou jongens. Kappen. Ik voorspel dat dat tot helemaal niets zal leiden. Het wordt alleen maar banaal en dat is toch het laatste wat je met een dergelijk thema zou willen? Vóórspel moet knetterende spanning oproepen en dan ben je écht niet goed bezig als datgene wat je doet ‘banaal’ is.

Schreef ik daarnet ‘banaan’? O nee, gelukkig niet. Ik krijg het er warm van…Waar was ik? O ja, bij mijn voorspelling dat mijn collegaschrijvers het thema ook lastig zullen vinden. En toch ben ik wel heel benieuwd wat het deze keer gaat opleveren. Blijven we allemaal oppervlakkig bezig of zijn er die meteen de diepte ingaan. Oei! Ik bedoel…ehm… bij vóórspel is een bepaalde oppervlakkigheid, in letterlijke zin dan, toch eigenlijk een soort voorwaarde?. Juist béter, toch? Beter, dan meteen de diepte ingaan, bedoel ik. Mijn hemel. Dit gaat niet lukken… Mijn column over ‘voorspel’ dreigt een beetje uit hand te lopen, ben ik bang. Misschien moet ik maar snel zorgen dat die klaarkomt. Die column, hè?. Dan kan het schaamrood van mijn kaken af. Pfffff. Ik voorspél dat méér mensen het warm krijgen als ze over vóórspel schrijven. Ik durf ook nog wel te voorspellen dat hetzelfde kan gelden voor mensen die er over lezen. En of je nu over vóórspel schrijft of leest… Meestal is het te kort.

reacties
  1. Warvis zegt:

    Erg grappig🙂 En dat voor zo’n beladen onderwerp.

    Mooi dat jullie zulke stérke onderwerpen nemen. Daardoor ligt de lat hoog en moet je lekker diep gaan.

    Dit smaakt naar meer😉

  2. Heej Warvis!

    Dat is wel errug snel…

    (i’ll rest my case)
    😉

Geef een reactie

