Verandering is leven

Geplaatst op: 3 november 2010 door Thedo Keizer in Thema: Verhuizen

Na zeventien verhuizingen vind ik het veranderen van woonplek nog steeds een vrolijke bezigheid. Iedere nieuwe omgeving is hoe dan ook verfrissend. Niets leuker dan een onbekende buurt ontdekken: waar zijn de winkels, wat is de handigste doorsteek, welke recreatiemogelijkheden zijn er nabij? Dagelijks nieuwe ontdekkingen en verrassingen!

Verhuizen is voor velen ook een stap vooruit in luxe: een groter huis, eindelijk een bad, benedenwoning, een grote(re) tuin.. Je hebt als mens toch steeds meer ruimte nodig om alles wat je in je leven verzamelt een plaats te kunnen geven.

Maar de meest verheugende verhuizingen in mijn leven waren de keren waarbij ik in woonruimte inleverde, om in leefruimte te winnen.

In mijn puberjaren woonde ik met mijn ouders in een riante oude pastorie op het Groninger platteland. Alleen de gang was al 16 meter lang en 2 meter breed. Toch kon dat geluk niet op tegen het keizerlijke gevoel waarmee ik op mijn 20e -samen met mijn vriendin- mijn eerste ‘eigen’ woning betrok, de helft van een piepklein vakantiehuisje naast het vliegveld van Eelde.

Enkele jaren later woonde ik met haar temidden van brave gezinnetjes in een riante rijtjeswoning in een Groningse nieuwbouwwijk. Ruim, luxe en modern. We hadden alles, in materiële zin. Maar het geluk bleek eindig, en de relatie dus ook. Ik bleef nog een tijdje alleen in dat grote huis wonen, maar had het gevoel dat ik tegen de muren opliep. Ik nam een grote stap, zegde mijn huur en mijn baan op, en ging op zoek naar nieuwe inspiratie. Concreet: op zoek naar werk en woonruimte in mijn geboortestad Den Haag. Dat laatste vond ik in de Haagse Schilderswijk: een kleine etage aan het Oranjeplein, midden tussen hoerenstraten en –laten we maar zeggen- schilderachtige types. Het contrast kon niet groter zijn.Ik vond het schitterend, en leefde helemaal op!

In Den Haag ontmoette ik een vrouw met wie ik na verloop van tijd  trouwde.  We deelden een paar jaar haar riante Haagse bovenwoning, voordat we verhuisden naar een fijne eengezinswoning in het Gooi. Ook voor de twee kinderen die we inmiddels hadden was daar alle ruimte. Dat gold niet voor mijn eigen spulletjes: die lagen opgeslagen op zolder. Maar dat had meer te maken met de uitgesproken smaak van mijn echtgenote dan met de beschikbare vierkante meters.

Na zeven benauwde jaren huwelijk was het tijd voor een nieuwe grote stap: om mezelf terug te vinden moest ik de echtelijke woning in Huizen verlaten. Ik betrok een eenpersoonsappartementje in Bussum, nauwelijks meer dan een kleine kamer. Ik haalde mijn dozen van de zolder in Huizen en nam ze mee. Toen ik ze in Bussum opende had ik het gevoel dat ik mijn leven weer uitpakte. En met wat creativiteit bleek zelfs mijn piano nog best (midden) in de kamer te passen. In die krap bemeten woonruimte vond ik nieuw uitzicht, en het levensgeluk meer dan terug.

Als je ergens niet meer met hart en ziel woont is het de hoogste tijd om te verhuizen. Of zoals mijn moeder schreef op een kaartje na één van mijn verhuizingen: “Stilstand is achteruitgang, verandering is leven. Daarom moeten de tentpinnen niet te vast zitten…”

 

reacties
  1. Petra Paanen zegt:

    Wat een schitterend beeld zet je neer Thedo! De laatste alinea is heel mooi en treffend voor jouw verhaal.

  2. Nance zegt:

    Zo is het maar net😉 Ik kan erover mee praten…! Mooi geschreven. x

  3. Wilma Schouten zegt:

    Prachtig verhaal, herkenbaar voor mij … en wat is het goed toeven in Bussum he. Ik ben er geboren en getogen en kom er nog regelmatig op bezoek bij mijn ouders. Nu woon ik op een boerderij in Denekamp, ook fantastisch trouwens.

  4. Warvis zegt:

    Woninginrichting is zo te zien je sterkste kant niet. Schrijven kun je des te beter. Top!

    Bedankt voor het delen van je moeders wijsheden en geniet van het uitzicht😉

Geef een reactie

