Verhuizing van de ziel

Geplaatst op: 17 oktober 2010 door Frank Stolker in Thema: Verhuizen
Tags:, , ,

Verlangen en afkeer. Vertrouwen en verraad. Aantrekking en afstoting. Een rij tegenstellingen die mijn leven tot nu toe gekenmerkt heeft, in de meest brede zin.

Mijn intenties zijn veelal goed. Tegelijkertijd besef ik dat de buitenwereld mij louter beoordeelt en soms zelfs veroordeelt op basis van wat zij ziet, aan de buitenkant. Dit leidt tot een continue worsteling. Een gevecht in mezelf tussen gedachten in mijn hoofd en gevoel vanuit mijn hart. Ik heb vaak geloofd in gedachten, daarmee mijn eigen gevoel juist onderdrukkend. Ik voelde me onbegrepen, en dit werd aangewakkerd door reacties van buitenaf. Dat weet ik.

Mijn leven kent bijzondere ontmoetingen, kort en lang. Ontmoetingen met collega’s, opdrachtgevers, managers, klanten, coaches, vrienden, geliefdes of gewoon passanten. Sommige sussen me tijdelijk in slaap, andere doen mij juist ontwaken of zelfs wakker schrikken. Alle hebben een rol in mijn verdere bewustwording, qua impact varierend. Een ontmoeting is er nooit voor niets en elke geeft mij meer inzicht in mezelf. Ze houden mij een spiegel voor. Het stadium van bewust onbekwaam heb ik inmiddels doorlopen. Dat weet ik.

Niet zo lang geleden is er bij mij iets in gang gezet. Een beweging in het innerlijke, die niet meer beinvloed lijkt te worden door mijn omgeving. Voor mijn gevoel volg ik mijn hart, zonder daarbij na te denken over mogelijke toekomstige obstakels of consequenties van mijn handelingen. Vastberaden ben ik een weg ingeslagen. Een weg die pas eindigt zodra mijn hart mij vertelt dat deze weg niet (meer) de juiste is. Misschien wel een eindeloze weg, maar zeker geen heilloze weg. Dat weet ik.

De drang naar verbinding is groot. Een zielsconnectie. Eén die zo sterk is, dat hij niet meer stuk te krijgen is. Een verbondheid die ik intens zal ervaren en mij én de ander toegang zal verschaffen tot een ‘next level’. Als dit eenmaal bereikt is, dan zal ik mijzelf ongetwijfeld opnieuw de vraag stellen: is dit slechts een gedachte of niet? Echter, deze vraag zal ik dan en alleen dan kunnen beantwoorden. Dat weet ik.

De verhuizing van de ziel -van het hoofd naar het hart- is begonnen. Ik hoop echt dat dit geen gedachte is waarin ik ben gaan geloven.

reacties
  1. Warvis zegt:

    De tegenstellingen die je in het begin vermeldt hebben je gebracht waar je nu bent. Zonder links kun je onmogelijk rechts en zonder het kennen van verraad vervalt de mogelijkheid om te vertrouwen.

    Yin Yang; de wereld in 2 woorden.

    Descartes heeft ons destijds op het verkeerde been gezet met zijn “Ik denk, dus ik besta.” Ondertussen weten we dat niet (zijn) gedachte, maar Balans de weg naar groei is. Geen gedachten zonder gevoel en andersom ook niet.

    Balans is dus niet enkel je hart volgen, net zo min als enkel rationaliseren. Het is beiden in de juiste verhoudingen (be)leven. Dat inzien is een teken van wijsheid die met de jaren komt. Het toepassen daarvan slechts een kwestie van oefenen.

    Niet voor het eerst maar wel weer vol overtuiging: Groei! Nog mooier dan je al was.

    Gefeliciteerd met je inzichten en bedankt voor het delen daarvan!🙂

Geef een reactie

