Een prijs gewonnen!

Geplaatst op: 23 september 2010 door Geert van den Munckhof in /Actueel/

Wat is de overeenkomst tussen: Ellen ten Damme, Sam Brown, Tony Braxton, John Cougar Mellencamp en Kevin Godley? De vraag, die ineens in mijn twittertimeline verscheen trok mijn aandacht. Ik zat achter de computer dus in Google was snel een zoekopdracht ingegeven. Op de een of andere manier triggerde de vraag me. En al zoekend zag ik ineens een overeenkomst bij twee van de gevraagde namen. Een plezierige spanning maakte zich van me meester. Snel een derde naam gegoogeld en ook daar diezelfde overeenkomst. Toen nam het competitie-element het over van mijn nieuwsgierigheid. Snel terugtwitteren, want er was een prijs aan die vraag verbonden… En jawel hoor! Wéér een minuut later bleek ik de winnaar. Een klein dansje door de huiskamer (mijn huisgenoten waren toch al naar bed), een drietal hiep, hiep hoeraatjes in mijn hoofd en een nieuw pilsje uit de koelkast!

De bedenker van de prijsvraag en ik hebben toen nog wat tweets uitgewisseld. Leuke actie, zo laat op de avond. Grappig moment, aardige tweets. Tijdens dat tweeten klonk er ineens uit mijn iPod-boxjes een lied van Ellen ten Damme. Van de Cd ‘Durf jij?’. Op het apparaat staan een kleine 800 nummers, waarvan er twaalf van haar zijn. Omdat de iPod is ingesteld op shuffle kom ik met wat basiskansberekening van vroeger uit op een kans van 1,5 %. Dat is niet zo veel toch? Ik meldde het toeval via twitter aan de bedenker van de prijsvraag. ‘Ik geloof niet in toeval’ schreef hij, ‘maar wel in synchroniciteit’. En hij vond het gegeven daar wel een mooi voorbeeld van. Ik ook, denk ik, hoewel ik dan even uitga van de letterlijke betekenis van het woord. Ik moet nog even opzoeken of er nog een diepere betekenis aan ‘synchroniciteit’ zit, die afwijkt van ‘toeval’. Daar kom ik wel uit…

Leuker was, toen hij  zich afvroeg, of er behalve de bedoelde overeenkomst, nog méér overeenkomsten waren. Ik zat nog helemaal in de flow, dus ben snel weer even gaan googelen. Wat blijkt? John Cougar Mellencamp, Ellen ten Damme en Toni Braxton blijken alledrie multi-talenten. Behalve zingen, acteren ze ook alledrie en doen ze nog verschillende andere kunstzinnige dingen. Kevin Godley en Sam Brown doen ook vanalles, maar ‘helaas’ enkel op het gebied van muziek. Die twee acteren niet. Hmm. Geen gezamenlijke overeenkomst dus, maar toch… Bijna! Ik stop met zoeken en nip nog een keer aan mijn overwinningspilsje. Leuk hoe je soms in één keer met iets bezig kunt zijn. Net als u nu, die dit stukje aan het lezen bent. Weet u trouwens wat de overeenkomst wél is? De prijs is al vergeven, maar de uitdaging staat nog onverminderd. Vindt u niet? Succes ermee!

Een prijs gewonnen!

Wat is de overeenkomst tussen: Ellen ten Damme, Sam Brown, Tony Braxton, John Cougar Mellencamp en Kevin Godley? De vraag, die ineens in mijn twittertimeline verscheen trok mijn aandacht. Ik zat achter de computer dus in Google was snel een zoekopdracht ingegeven. Op de een of andere manier triggerde de vraag me. En al zoekend zag ik ineens een overeenkomst bij twee van de gevraagde namen. Een plezierige spanning maakte zich van me meester. Snel een derde naam gegoogeld en ook daar diezelfde overeenkomst. Toen nam het competitie-element het over van mijn nieuwsgierigheid. Snel terugtwitteren, want er was een prijs aan die vraag verbonden… En jawel hoor! Wéér een minuut later bleek ik de winnaar. Een klein dansje door de huiskamer (mijn huisgenoten waren toch al naar bed), een drietal hiep, hiep hoeraatjes in mijn hoofd en een nieuw pilsje uit de koelkast!

De bedenker van de prijsvraag en ik hebben toen nog wat tweets uitgewisseld. Leuke actie, zo laat op de avond. Grappig moment, aardige tweets. Maar tijdens dat tweeten klonk er ineens uit mijn iPod-boxjes een lied van Ellen ten Damme. Van de Cd ‘Durf jij?’. Op het apparaat staan een kleine 800 nummers, waarvan er twaalf van haar zijn. Omdat de iPod is ingesteld op shuffle kom ik met wat basiskansberekening van vroeger uit op een kans uit van 1,5 %. Dat is niet zo veel toch? Ik meldde het toeval via twitter aan de bedenker van de prijsvraag. ‘Ik geloof niet in toeval’ schreef hij, ‘maar wel in synchroniciteit’. En hij vond het gegeven daar wel een mooi voorbeeld van. Ik ook, denk ik, hoewel ik dan even uitga van de letterlijke betekenis van het woord. Ik moet nog even opzoeken of er nog een diepere betekenis aan ‘synchroniciteit’ zit, die afwijkt van ‘toeval’. Daar kom ik wel uit…

Leuker was, toen hij  zich afvroeg, of er behalve de bedoelde overeenkomst, nog méér overeenkomsten waren. Ik zat nog helemaal in de flow, dus ben snel weer even gaan googelen. Wat blijkt? John Cougar Mellencamp, Ellen ten Damme en Toni Braxton blijken alledrie multi-talenten. Behalve zingen, acteren ze ook alledrie en doen ze nog verschillende andere kunstzinnige dingen. Kevin Godley en Sam Brown doen ook vanalles, maar ‘helaas’ enkel op het gebied van muziek. Die twee acteren niet. Hmm. Geen ge

Een prijs gewonnen!

Wat is de overeenkomst tussen: Ellen ten Damme, Sam Brown, Tony Braxton, John Cougar Mellencamp en Kevin Godley? De vraag, die ineens in mijn twittertimeline verscheen trok mijn aandacht. Ik zat achter de computer dus in Google was snel een zoekopdracht ingegeven. Op de een of andere manier triggerde de vraag me. En al zoekend zag ik ineens een overeenkomst bij twee van de gevraagde namen. Een plezierige spanning maakte zich van me meester. Snel een derde naam gegoogeld en ook daar diezelfde overeenkomst. Toen nam het competitie-element het over van mijn nieuwsgierigheid. Snel terugtwitteren, want er was een prijs aan die vraag verbonden… En jawel hoor! Wéér een minuut later bleek ik de winnaar. Een klein dansje door de huiskamer (mijn huisgenoten waren toch al naar bed), een drietal hiep, hiep hoeraatjes in mijn hoofd en een nieuw pilsje uit de koelkast!

De bedenker van de prijsvraag en ik hebben toen nog wat tweets uitgewisseld. Leuke actie, zo laat op de avond. Grappig moment, aardige tweets. Maar tijdens dat tweeten klonk er ineens uit mijn iPod-boxjes een lied van Ellen ten Damme. Van de Cd ‘Durf jij?’. Op het apparaat staan een kleine 800 nummers, waarvan er twaalf van haar zijn. Omdat de iPod is ingesteld op shuffle kom ik met wat basiskansberekening van vroeger uit op een kans uit van 1,5 %. Dat is niet zo veel toch? Ik meldde het toeval via twitter aan de bedenker van de prijsvraag. ‘Ik geloof niet in toeval’ schreef hij, ‘maar wel in synchroniciteit’. En hij vond het gegeven daar wel een mooi voorbeeld van. Ik ook, denk ik, hoewel ik dan even uitga van de letterlijke betekenis van het woord. Ik moet nog even opzoeken of er nog een diepere betekenis aan ‘synchroniciteit’ zit, die afwijkt van ‘toeval’. Daar kom ik wel uit…

Leuker was, toen hij  zich afvroeg, of er behalve de bedoelde overeenkomst, nog méér overeenkomsten waren. Ik zat nog helemaal in de flow, dus ben snel weer even gaan googelen. Wat blijkt? John Cougar Mellencamp, Ellen ten Damme en Toni Braxton blijken alledrie multi-talenten. Behalve zingen, acteren ze ook alledrie en doen ze nog verschillende andere kunstzinnige dingen. Kevin Godley en Sam Brown doen ook vanalles, maar ‘helaas’ enkel op het gebied van muziek. Die twee acteren niet. Hmm. Geen gezamenlijke overeenkomst dus, maar toch… Bijna! Ik stop met zoeken en nip nog een keer aan mijn overwinningspilsje. Leuk hoe je soms in één keer met iets bezig kunt zijn. Net als u nu, die dit stukje aan het lezen bent. Weet u trouwens wat de overeenkomst wél is? De prijs is al vergeven, maar de uitdaging staat nog onverminderd. Vindt u niet? Succes ermee!

zamenlijke overeenkomst dus, maar toch… Bijna! Ik stop met zoeken en nip nog een keer aan mijn overwinningspilsje. Leuk hoe je soms in één keer met iets bezig kunt zijn. Net als u nu, die dit stukje aan het lezen bent. Weet u trouwens wat de overeenkomst wél is? De prijs is al vergeven, maar de uitdaging staat nog onverminderd. Vindt u niet? Succes ermee!

reacties
  1. Geweldig Geert! Geweldig dat je zo snel het juiste antwoord had. Een antwoord had namelijk ook kunnen zijn: “Ze zingen allemaal” maar jij had door dat dát niet bedoeld werd. Je hebt verder gezocht, én gevonden. Dat is knap want zo ‘obvious’ was het antwoord volgens mij niet.

    Geweldig ook dat je er meteen een column over hebt geschreven. Hoe twee mensen die al lange tijd via de zijlijn met elkaar te maken hadden ineens dichter bij elkaar komen. Ik geniet daarvan.

    Voor ik verder ga, moet ik eerst even Kevin Godley de eer geven die hem toekomt. Hij heeft namelijk veel meer gedaan dan alleen op gebied van muziek. Hij was ooit drummer in de legendarische band 10CC maar heeft het daarna pas echt gemaakt met zijn andere makker uit die band. Als Godley & Creme zijn ze verantwoordelijk voor een groot deel van de indrukwekkende videoclips uit de jaren tachtig. Achter de camera maar ook ervoor.

    En Sam Brown… ach, die heeft als dochter van Vickie Brown even laten horen dat ze ook kan zingen en ging toen weer verder met de rest van haar leven.

    Die synchroniciteit dan. Die kun je net zo diep bedoelen en ervaren als je zelf wilt. Je zit in de auto en hoort op je autoradio een commercial voor Bruynzeel. Nét op het moment dat je een vrachtwagen inhaalt waarop de naam Bruynzeel staat. Even later rijd je langs de fabriek van Bruynzeel en ’s avonds op een verjaardag vertelt iemand je dat hij zo tevreden is over zijn parketvloer van Bruynzeel.
    Dat is synchroniciteit.

    Er is een samenhang tussen de dingen. Waar die vandaan komt? Kan van alles zijn. Astrologie is gebaseerd op synchroniciteit. De psycholoog Jung is daar dieper op doorgegaan.

    Het kan ook gewoon zijn dat wij een samenhang wíllen zien. Je haalde dan wel een vrachtwagen in waar Bruynzeel op stond maar je haalde ook andere vrachtwagens in. En daar stond wat anders op. En die buurman op die verjaardag heeft vast ook nog andere merknamen genoemd…

    Dat je aan iemand denkt en een paar minuten later belt hij of krijg je een mail van hem. Iedereen maakt dat weleens mee. Synchroniciteit. Of is het misschien zo dat je in een tijdspanne van een uur aan alle mensen denkt die je hebt leren kennen en zou het even synchroon zijn als wie dan ook zou bellen?

    Dat shuffle bij jou Ellen ten Damme voorschotelde, is natuurlijk een prachtig voorbeeld van synchroniciteit. Maar is alleen echt bijzonder als de andere genoemde artiesten niet tussen jouw 800 nummers zitten. Anders had je even verbaasd kunnen zeggen: Hee, John Cougar Mellencamp. Of Tony Braxton of 10CC. De kansfactor zou daarmee een stuk groter worden immers.

    In het boek Het Mysterie Van Je Geboortedag staat bij op 7 oktober-geborenen beschreven dat ze een rebelse kant in zich hebben. Het zijn eenlingen die een solitair bestaan leiden. Met een soort van maling aan wat de groep en de massa wil. Of misschien niet zozeer maling, maar een uiterst kritische houding die hen (na grondige analyse) doet besluiten het zelf op eigen houtje verder uit te zoeken.

    Affijn, er staat natuurlijk nog meer op die pagina in dat boek. Daarover later misschien meer.

    Voor nu heb jij de prijs gewonnen en verdien je alle eer.

    Gefeliciteerd!

    Willem

  2. Wát een feestje is dit!

    De energie, spontaniteit en het enthousiasme van het elkaar vinden op spelelement én de schrijflust spatten ervan af.

    Toen ik gisteravond thuiskwam had Geert net gewonnen en ik las verrukt hoe twee mannen die ik bewonder en van dichterbij ken via hun én mijn affiniteit met schrijven, elkaar op Twitter hadden gevonden via een van hun andere grote liefdes, de muziek. Dat was tenslotte de inzet van de vraag (althans de misleidende component ervan) én naar mijn inschatting de trigger voor Geert om ermee aan de gang te gaan.

    Terwijl ik me nog aan het verbazen was over het bestaan van een houten usb stick, vlogen de tweets heen en weer, en nu dan deze publicaties.

    Blij verrast ben ik temeer daar ik me in de afgelopen maanden al meerdere keren heb bedacht hoe leuk het zou zijn/het mij leek als deze twee originele mensen en vrije geesten nader met elkaar in contact zouden komen. Ik vond het niet aan mij om dat te stimuleren – als dat zich al ‘spontaan’zou laten stimuleren – en kan nu niet anders dan tevreden, gerustgesteld én verwonderd tegelijk zijn dat het universum, the laws of attraction, synchroniciteit of zo je wilt het toeval, ervoor gezorgd hebben dat ik mijn zin heb gekregen. En niet alleen dat, maar dat er dus inderdaad ook de chemie is tussen de heren die ik vermoedde en waar ik zó nieuwsgierig naar was.

    Kortom, als een kind zo blij neem ook ik mijn prijs in ontvangst. Een prijs in meerdere opzichten, want ik prijs mij ook rijk met te leven in deze tijd waarin afstanden wegvallen doordat de digitale snelweg mensen en werelden met elkaar verbindt op manieren en met gevolgen die beyond imagination zijn. Vast ook soms ‘for worse’ maar ik ga vooral ‘for better’.

    Zucht.
    Blij.

    Dank jullie wel dat je je liefde voor spelen, de stroom van je ziel en je ingevingen tot aan schrijfbloq toe hebt gevolgd!

  3. Willem, Carolien…
    Ik heb vanmorgen jullie reacties gelezen en ik ben daar de hele dag blij over geweest.
    Willem, mooi hoe jij synchroniciteit beschrijft en tegelijk een soort van tegenovergestelde neerzet. Alsof je je niet aan theoriën wil binden en steeds op zoek bent naar die andere kant. Die mogelijke andere waarheid. Dat spreekt me wel aan. Is dat ook dat rebelse van een op 7 oktober geborene? Het boek ‘Mysterie van je geboortedag’ ken ik niet. Ik ben overigens niet zo’n lezer. Ik schrijf liever. Ik ben wel benieuwd wat dat boek van 7 mei zegt. Nou we toch synchroon in tijd bezig zijn…
    Carolien,
    Jouw verbazing over een houten usb-stick had ik wel van je gezicht willen lezen. Ik krijg een visioen van een verbaasde piratenkapitein, die niet begrijpt waar hij dat polyethylenen been vandaan heeft…
    Indrukwekkend en prachtig hoe je je verwondering en blijdschap beschrijft. En inderdaad wonderlijk dat je deze digitale ‘ontmoeting’ al voor je hebt gezien / wilde zien.

    Ik ben heel benieuwd naar jullie briefwisseling!

  4. Wat goed Geert, deze “spontane” column. Je ervaringen meteen opgeschreven, dat levert iets moois op. Dat vind ik veel belangrijker dan die prijs😉 Maar ja, daardoor is er wel iets in gang gezet…….

    Dank je wel!

Geef een reactie

