Op straat…

Geplaatst op: 18 september 2010 door Geert van den Munckhof in /Actueel/
Tags:

Het gebeurde gewoon op straat. De neger stond voor me en keek me lang aan.

Althans, zo voelde dat. Meteen overviel die twijfel me… We naderden elkaar, keken elkaar aan, liepen elkaar voorbij… en er gebeurde helemaal niets. Maar toch… die twijfels… Mocht ik dat wel denken –neger-, vroeg ik me af. Had dat eigenlijk niet automatisch ‘allochtoon’ moeten zijn, of ‘getinte medemens’? Maar -misschien nog zorgwekkender- kon hij aan mij zien dat ik ‘neger’ had gedacht?. Was de daaropvolgende twijfel op mijn gezicht te zien geweest?  Als een niet-bedoelde uitdrukking van discriminatie? Meer dan 80 % van onze communicatie is tenslotte non-verbaal. Nooit een tweede kans voor een eerste indruk, en dat soort wijsheden maakten die twijfel niet kleiner… Integendeel.

In mijn hoofd worden in dat soort situaties overuren gedraaid. Had ik gewoon ‘hallo’ moeten zeggen? Zomaar, uit vriendelijkheid, zoals mensen elkaar vaak begroeten, zonder enige bijbedoeling. Etiquette. Je kent dat wel. Maar is dat bij hen ook wel gebruik?

Had ik er nu goed aan gedaan om juist niks zeggen? Daarmee elk risico vermijdend van een discrimerende ondertoon in mijn stem? Had ik misschien alleen maar vriendelijk moeten lachen? Maar wat als hij vriendelijk teruglacht en ik me dan betrap op de meer dan normale aandacht voor zijn opvallend witte tanden, die ik op zulke momenten toch echt wel héél opvallend vind… Een vriendelijk knikje dan? Ik weet het niet. Althans, niet altijd. Soms zeg ik namelijk wel gewoon ‘hallo’… Gek hé?

Zo’n gebeurtenis zorgt voor overuren in mijn hoofd. Want waar ik bijvoorbeeld nog méér aan denk? Aan Venray. Daar wordt nagedacht over de opvang van 1200 asielzoekers. Toch ook vaak mensen met een donkere huidskleur. Ik denk aan de voor- en tegenstanders van die opvang. Ze proberen elkaar –in de meeste gevallen zonder succes- te overtuigen van hun gelijk. Ik denk daarbij aan de onlangs in Venray verschenen pamfletten -zonder afzender- met een niets aan het toeval overlatende zwart-wit gedrukte tekst. Ik denk aan het onderbuikgevoel van de opstellers, maar ook aan dat van de lezers. Is er een verband met de anderhalf miljoen PVV-stemmers? En hoe zit het met die andere 14-en-een-half miljoen Nederlanders? Ik denk even aan het CDA. Ook daar voor- en tegenstanders, maar dan van samenwerking met de PVV. En ook daar staat het gelijk van de één haaks op dat van de ander. Ik hoor al wekenlang de argumenten, lees alle reacties, en kijk mede daardoor ineens heel anders naar open en gesloten deuren… De uitdrukking ‘het is een open deur’ lijkt nooit minder waar geweest te zijn dan nu. Ik weet niet meer of ik de deur wel open wil of dat ze beter even dicht kan blijven… Dat soort dingen denk ik, en zo nog veel meer…

Twijfels dus… vooral over mijn eigen onvolkomenheid bij dat soort zaken. Mijn onmacht bij dingen. Mijn inconsequentie. Maar ook twijfel over hoe anderen daarmee omgaan. Hoe kan het, denk ik dan, dat anderen zo volkomen zeker lijken, en zo machtig consequent? Wat zegt dat vervolgens weer over mij, dat al die gedachten door mijn hoofd stuiteren, wanneer ik oog in oog kom te staan met mensen van een ander ras en bijbehorende huidskleur? In ieder geval dat er niet veel nodig is om heel veel over dingen na te denken. Soms té veel misschien, maar ach, als al dat denken dan al geen concrete resultaten oplevert, dan is het altijd nog goed voor een korte column… denk ik.

reacties
  1. Warvis zegt:

    Mij zijn 4 verschillende toestanden van het bewustzijn bekend;
    – bewusteloos
    – beneveld
    – in gedachten
    – denkend
    en 2 toestanden van gevoel;
    – zonder
    – met
    De eerste en laatste twee toestanden ken je ongetwijfeld. Maar volgens mij ben je met de middelste in de war. Denken is mentaal aan de slag gaan met wat je weet of denkt te weten. Op dat moment bepaal je zelf de gedachten(stroom) waarbij er zich doorgaans een (nieuw) inzicht vormt.
    Maar in gedachten laat je de controle los en ben je niet meer dan een toeschouwer van de beelden en gevoelens die je geest, onderbewustzijn en gevoel projecteren, zonder directe invloed op de inhoud of vormgeving. Wat er dan ook voorbij komt (honden, mooie vrouwen, auto’s, negers, of jouw mooie vrouw op z’n hondjes met een neger in jullie auto, enz.) het kan onmogelijk ‘fout’ zijn. Het zijn niet meer dan losse gedachten.
    Afgerekend word je op je gedrag dat je na je denken doet.
    Afgestraft voor gedrag waar je beter eerst over na had gedacht. Zoals iemands huidskleur tegen hem gebruiken. Als je daar eerst over nadenkt dan weet je wel wat je moet doen.
    En als regisseur van je eigen leven bepaalt JIJ de toestand van jouw bewustzijn.

    Maak het jezelf makkelijk; laat je gedachten lekker babbelen of doe er leuke dingen mee, en denk na zodra dat nodig is. Op z’n eenvoudigst: wees gewoon jezelf. Want ook voor jou geldt dat iedereen je neemt zoals je bent. Nu jij nog!

    • Een mooie reactie, Warvis. Dank daarvoor. Je omschrijft op een interessante manier het verschil tussen ‘denken’ en ‘gedachten’. De eerste als een proces, dat je kunt sturen en de tweede als een product, dat altijd ‘goed’ is. Of ‘nooit fout’ kan zijn. Mooie gedachte… waar ik wel iets in herken. Zet aan tot denken…🙂
      Als je van nature een ‘twijfelaar’ bent, dan levert denken soms tegenstrijdige gedachten op. Dan is het ‘mezelf makkelijk maken’ soms best moeilijk; dan blijkt ‘eenvoudig mezelf zijn’, knap lastig. En als je dan niet kunt kiezen, dan is gedrag niet altijd eenduidig. Maar dat neem ik mezelf niet kwalijk. Integendeel. Het levert interessante (re)acties op! Nogmaals dank daarvoor.

  2. itsanoushka zegt:

    Ik ben blij met mensen die nadenken, aan zelfreflectie doen. Als meer mensen dat zouden doen zou het hele PVV probleem niet bestaan. Een gedachte die in je hoofd ploept zal ik maar zeggen die niet meteen voor waar aannemen maar onderzoeken waarom je dat voelt. He ik voel een blogje aankomen. Ik heb namelijk een soort gelijk ervaring in Amerika gehad. To be continued

Geef een reactie

