Feuilleton: Een nieuw thema (deel 2)

Geplaatst op: 24 augustus 2010 door schrijfbloq in Feuilleton
Tags:, , , , ,
‘Hoi pap, we zijn thuis,’ riepen Jutte en haar twee jaar oudere zus Dianne in koor toen ze de voordeur achter zich dichtduwden.
‘Hallo meiden. Trek snel jullie jassen uit en kom aan tafel. Ik heb voor iedereen weer een eitje gekookt.’
‘Lekker,’ zei Dianne, die zoals altijd haar jas op de grond had gegooid en al aan tafel zat.
‘Mmm,’ zei Jutte, die eerst altijd netjes haar handen ging wassen voor het eten.
‘Dianne, ga jij ook nog even je handen wassen?’ zei haar vader terwijl hij de gekookte eieren in de eierdopjes zette.
‘Pap, wil jij de eiersnijder voor mij pakken?’
‘Jutte, kijk nou eens eerst goed voordat je iets vraagt? Kijk eens voor je?’
‘Sór-ryyyy,’ zei Jutte lief, maar echt gemeend klonk dat niet.
‘Hoe was het op school?’
‘Ging wel,’ was het antwoord van Dianne, ‘we hadden vanmorgen een dictee.’
‘Vond je het moeilijk?’
‘Nee, ik denk dat ik twee fout heb!’
‘En hoe was jouw dag Jutte?’
‘Saaaai,’ was het standaardantwoord van Jutte. Zij vond bijna altijd alles saai. Alleen het kindercircus op zaterdag vond ze nooit saai.
‘Wat hebben jullie dan gedaan vandaag?’
‘Rekenen, spelling en een nieuw thema,’ zei Jutte, terwijl ze het ei in nog kleinere stukjes sneed.
‘Wij hebben ook een nieuw thema,’ riep Dianne ‘Wij hebben het over de Gouden Eeuw!’
‘Wat leuk. Moeten jullie daar ook een werkstuk over maken?’
‘Nee, we maken een muurkrant.’
‘Wat is jullie thema, Jutte?’ vroeg haar vader belangstellend.
‘Heel saai. Vogels!’ zei Jutte en ze trok er een heel vies gezicht bij.
‘Moeten jullie wel een werkstuk maken?’
‘Eh-huh’ wat bij Jutte ‘ja’ betekende, ‘maar ik weet niet waarover ik dat moet doen’ zei Jutte met een verveeld gezicht.
‘Wij hebben hier nog wel een paar mooie vogelboeken.’ Haar vader liep al naar de boekenkast.
‘Wat dacht je van de ijsvogel?’ Haar vader liet haar een foto van deze gekleurde vogel met blauwe vleugels zien.
Maar Jutte schudde al nee voordat ze de foto goed had gezien. En ook bij de dodo, de pelikaan en de papegaaiduiker reageerde Jutte niet erg enthousiast. Bij de struisvogel keek ze zelfs extra vies.
‘Pa-ap, ik bedenk zelf wel iets. Ik …’
‘Kom Jutte, we moeten weer naar school, het is kwart voor een,’ onderbrak Dianne het gesprek. ‘Ik ga vanmiddag met LiAnne mee!’
‘Mag ik een afspraak met Luna?’ vroeg Jutte. ‘Haar kat heeft puppies’
Haar vader wou haar verbeteren, maar hij kende zijn dochter goed genoeg om te weten dat Jutte dit vaak expres verkeerd zei.
‘Dat is goed, maar om kwart over vijf komen jullie naar huis!’
‘Doei!!’ klonk het uit twee kelen en weg waren ze weer.
‘En we nemen geen jong poesje!’ riep hun vader nog, maar de deur was al dicht!

Geef een reactie

