Feuilleton: Een nieuw thema (deel 1)

Geplaatst op: 23 augustus 2010 door schrijfbloq in Feuilleton
Tags:, , , , , ,

‘Jongens en meisjes, de komende maanden is ”vogels” het nieuwe thema.’

Juf Edith was nauwelijks uitgesproken of overal klonk geroezemoes. ‘Ik ga het hebben over de kerkuil,’ zei Onno. ‘Bij mijn opa en oma op de boerderij hebben ze uilen op zolder.’

‘STRUISVOGEL!’ schreeuwde Joep.

‘Ik ga alles opzoeken over de kolibrie. Mijn vader is net in Peru geweest en heeft daar heel veel kolibries gezien,’ vertelde Mieke trots.

‘Een kolibrie?’ vroeg Cathelijne verbaasd. ‘Wat is dat voor vogel?’

‘Dat is het kleinste vogeltje dat er bestaat en hij kan wel zeventig keer per seconde met zijn vleugel wapperen. Mijn vader heeft er zelfs filmpjes van gemaakt!’

‘Mijn lievelingsvogel is het roodborstje,’ riep Julia. ‘Elke winter zit er een bij ons in de tuin.’

Julia draaide zich om naar haar beste vriendin naast haar. ‘En welke vogel neem jij Jutte?’ vroeg ze.  Jutte trok haar schouders op.

‘Ik weet het nog niet’ zei ze een beetje aarzelend.

‘Willen jullie nu weer stil zijn!’ klonk het vriendelijk streng. ‘Ik geef jullie allemaal een blaadje en ik wil dat jullie dit vandaag of morgen hier op school invullen.’

De klas werd weer doodstil, alleen Joep riep nog keihard: ‘STRUISVOGEL!’

Juf Edith deelde de blaadjes uit en iedereen pakte meteen een pen of potlood.

De meeste kinderen begonnen onmiddellijk ijverig te schrijven. Ook Jutte had haar potlood gepakt. Maar met de achterkant in haar mond zat ze naar buiten te staren. Het leek net of ze daar de vogel voor haar werkstuk zocht. Zelfs haar naam had ze nog niet opgeschreven. Ze keek ook even op het papier van haar vriendin Julia. ROODBORSJE stond er met hoofdletters bovenaan.

Toen Onno als eerste zijn blaadje bij de juf inleverde had Jutte nog niets opgeschreven.

‘Weet jij al welke vogel je neemt?’ vroeg Julia, die al bijna de helft van haar blaadje had volgeschreven.

‘Nee. Ik ken helemaal geen leuke vogels,’ zei Jutte, die opschrok uit haar gedachten.

‘Je mag ook een rare vogel kiezen, hoor,’ antwoordde Juf Edith, die net langs hun groepje liep en hoorde wat de twee vriendinnen tegen elkaar zeiden.

‘Maar ik ken ook geen rare vogels,’ antwoordde Jutte zoals gewoonlijk erg bijdehand. Ook de volgende vijf minuten schreef Jutte niets op haar blaadje.

‘Heeft iedereen die nog niet klaar is, zijn naam op het papier gezet? Dan kan je het blaadje in je laatje leggen en er morgen mee verder gaan.’

Jutte schreef snel haar naam in de hoek rechtsboven en deed het papier in haar laatje. Ze hoorde iedereen om zich heen druk praten over de vogels die ze hadden gekozen.

‘Eend’, ‘Adelaar’, ‘Pimpelmees’, ‘Duif’, ‘Struisvogel’. Jutte snapte niet waarom Joep altijd zo hard moest schreeuwen. Dat hij het over de struisvogel zou hebben wist ze nu wel.

‘Ik wil dat jullie allemaal je werkboek rekenen pakken’. De rust keerde weer terug in de klas.

Geef een reactie

