Een tweedehands twijfelaar

Geplaatst op: 3 juni 2010 door Thedo Keizer in Thema: Tweedehands

 

Hoe meet je de staat van je relatie? Aan het aantal keren dat je nog echt en welgemeend samen lacht? Of je je huwelijksdag nog van harte viert? Of je elkaar nog wel eens verrast?
“Kijk in je koelkast,” stelde Youp van ‘t Hek in een conference, “dan zie je meteen hoe het ervoor staat. Verliefde mensen hebben een goed gevulde koelkast vol lekkere dingen.”
Mijn advies: kijk naar de breedte van je bed. Hoe breder het bed is geworden, hoe droeviger het ervoor staat.

Een paar maanden voordat we zouden gaan samenwonen kochten mijn vriendin en ik op een rommelmarkt een prachtig oud tweepersoonsledikant. Een twijfelaar, vertelde de verkoper, 1.20 breed. Voor een tientje mochten we ‘m meenemen.
En zo liepen we even later trots door het dorp, met het bed tussen ons in. Eenmaal opgezet in de tuin nam de poes het meteen tevreden in bezit. Poes had gelijk: het bed lag heerlijk. Met een lief zacht kraakje wiegde het ons ruim zeven jaar lang elke nacht in slaap.

Neem van mij aan: 1 meter 20 is meer dan voldoende ruimte. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat onze relatie nooit zeven jaar had geduurd zonder dat bed. Hoeveel problemen je overdag ook hebt, hoeveel verwijdering er soms ook ontstaat: ‘s nachts lig je per definitie dicht tegen elkaar aan. Effectieve relatietherapie, verpakt in oud eikenhout.

De tweede vrouw met wie ik een huis ging delen wilde snel een nieuw bed kopen. En een goed bed. Een Auping dus. Mooi hoor: met een breedte van 1.60, verdeeld over twee matrassen, lagen we er allebei vorstelijk bij. Het hoofdeind kon omhoog, het voeteneind kon omlaag, wat een luxe! Wel lastig: als één van de twee nog wilde lezen of tv-kijken, met het hoofdeind omhoog, en de ander al wilde slapen met het hoofdeind horizontaal, dan zat het dekbed vervelend scheef. Eenvoudige oplossing: twee eenpersoonsdekbedden. Nooit meer last van elkaar!
Binnen twee jaar waren mijn vrouw en ik volkomen van elkaar vervreemd. Als het bed gescheiden is, volgt de rest vanzelf.

Toen mijn huidige geliefde zich aandiende, heb ik in één van onze eerste gesprekken heel duidelijk gezegd: als we ooit samen een bed kopen heeft dat één matras en geen afzonderlijk beweegbare delen. Dat is de enige niet-onderhandelbare voorwaarde, dus weet waar je aan begint.
Ze begon er met liefde aan, en mede daardoor vieren we binnenkort ons tienjarig samenzijn. Onze basis is solide: 1 meter 40, uit één stuk. Met dank aan die overtuigende twijfelaar van toen.

reacties
  1. Een geweldig verhaal, Thedo, met voor mij als absolute knaller, de allesomvattende oneliner: ‘Effectieve relatietherapie, verpakt in oud eikenhout’. Bijna ex aequo met de slotzin: ‘Met dank aan die overtuigende twijfelaar van toen’. Powerzinnen, die blijven hangen en aan het denken zetten. Wat zit er veel in je verhaal…

  2. hannah zegt:

    Goed ik ben overtuigd. 1 matras en zo klein mogelijk. In mijn studententijd sliep ik samen met mijn ex echtgenoot op een 1 persoons matras. Wij waren 20 jaar samen en de laatste jaren sliepen wij als vorsten met eigen dekbed met duidelijke afbakening van helften;-)Tja dat is dus vragen om problemen.

  3. Warvis zegt:

    Met m’n vijf eerdere liefdes altijd knus en dicht tegen elkaar aangelegen op kleine tot medium sized bedden met alles uit een stuk. Nu hebben we 2 boxsprings, een topmatras en aparte dekbedden maar ben ik onlangs (zeg nooit ‘nooit’) met plezier voor de tweede keer getrouwd en is de koelkast nog nooit zo lekker vaak en vrolijk vol geweest. Het bed gebruiken we hoofdzakelijk om te slapen zodat we elkaar (fris en uitgerust) lief kunnen hebben op al die andere spannende plekken, en jij bij deze, door onze uitzondering, bevestiging op je regel hebt.

    Cheers!

Geef een reactie

