Geen seks voor het huwelijk

Geplaatst op: 19 april 2010 door Thedo Keizer in Thema: De eerste keer

Mijn vader was een moderne, progressieve dominee. PPR, Vrij Nederland en VPRO. Hij zei graag dat er ‘nergens zoveel gevloekt werd als bij de EO’. Vloeken was voor hem: de naam van God misbruiken. En dat deden ze bij de EO voortdurend, vandaar.

Maar in één ding week hij af van de gangbare progressieve norm in de jaren ’70, en daar was hij heel duidelijk in: geen seks voor het huwelijk.

Gevraagd naar het waarom betoogde hij: “De eerste keer dat je gemeenschap hebt met een vrouw krijg je daar zo’n grote emotionele dreun van, dat kun je alleen maar opvangen binnen een huwelijk.”

Zo.

Ik was geen opstandige puber. Ik vond –en vind- mijn ouders wijze mensen, dus zo’n belangrijke levensles nam ik heel serieus.

Om me te helpen kreeg ik een boekje: “Nu jongen, straks man”, van de Zwitserse dokter (!) Th. Bovet. Daarin werd het advies van mijn vader krachtig onderschreven. Ik las onder meer: “Eén ding kan met zekerheid gezegd worden: werkelijk geslachtsverkeer is voor een normaal meisje zonder uitzondering een nooit genezende wond als men niet met haar trouwt.” (Aha, er zijn dus normale en niet-normale meisjes!) En: “Voor jonge mensen blijft het huwelijk het hoofddoel van hun geslachtelijkheid en het is de moeite waard voor dat doel ook offers te brengen”. De auteur voegde daaraan  toe dat hij niet sprak vanuit “conventionele, moralistische of religieuze vooroordelen” maar slechts op grond van zijn “nuchtere ervaring als arts”.

Daar zat ik dan als 15-, 16-jarige, worstelend met de wetenschap dat ik mijn verlangens nog lange tijd zou moeten beteugelen.

Door dit boekje kreeg ik zelfs gewetensproblemen over het feit dat ik ook heel prettig met mezelf kon spelen. Zelfbevrediging werd door de dokter krachtig veroordeeld. In een robuuste actie na zo’n innerlijk conflict haalde ik eens mijn stiekeme stapeltje seksboekjes –schielijk gekocht bij een schimmige tijdschriftenkraam op de Vismarkt- tevoorschijn, stopte alles in een doos, en begroef het erotische pretpakket diep onder een appelboom in de pastorietuin. Weg met die verleidingen! Ik heb me wel eens afgevraagd hoe een latere dominee zou kijken als hij de restanten in de tuingrond zou aantreffen…

Verliefd was ik in mijn middelbare schooltijd vaak, maar pas in de hoogste klas, op mijn 17e, diende zich de grote liefde aan: Janine. Het kostte me ongeveer een half jaar –en twee liedjes- om haar te veroveren, maar in februari 1979 bekende Janine blozend in een Gronings café dat de liefde wederzijds was.

De eerste echte kus liet, verlegen en voorzichtig als we waren, nog twee weken op zich wachten. En onze lichamelijke vorderingen in de weken en maanden daarna lieten zich hooguit in centimeters per week meten. Was dat erg? Helemaal niet. Het was een langzame, genietende en genotvolle wandeling over een eindeloos mooie roze wolk.

Met de waarschuwende woorden van vader Keizer en dokter Bovet in het achterhoofd bewaakte ik zorgvuldig de grens, en ook Janine had geen enkele behoefte om iets te overhaasten. Een grappig moment ontstond toen we in de lente een paar dagen wilden gaan kamperen in Drenthe. Daartoe duidelijk opgeroepen door zijn echtgenote, vroeg Janine’s vader kuchend of hij me even kon spreken. Nog nerveuzer dan ik informeerde hij naar onze maatregelen op het gebied van anticonceptie. Ik stelde hem met een rood hoofd gerust: “We hebben besloten om met condooms te gaan werken.”

Hij maakte snel en opgelucht een eind aan het ongemakkelijke gesprek.

Die condooms werden in de praktijk overigens alleen gebruikt om alle risico’s bij onze vrolijke activiteiten uit te sluiten, want all-the-way gingen we nog lang niet. Wel werden we –natuurlijk- hapje voor stapje steeds vertrouwder en vrijer met elkaar.

Gelukkig zijn zelfs heilige principes enigzins rekbaar. Eenmaal 18 geworden was ik er van overtuigd dat ik in Janine een vrouw voor het leven had gevonden. Dus stelde ik haar voor – met de beloning in natura in mijn achterhoofd – dat we ons officieel zouden verloven. Verloofd of getrouwd, dat is toch hetzelfde, leek me. Daar kon zelfs de Zwiterse dokter moeilijk bezwaar tegen maken. Janine stemde liefdevol toe.

En het principe bleek zelfs nog iets meer op te kunnen rekken: uiteindelijk bereikten we het ultieme samenzijn op de dag dat we onze verlovingsdatum hadden vastgesteld, ergens in november 1979. Mijn geweten was gerust.

Was het een grote emotionele dreun? Welnee. Het was het allerlaatste stukje van een schitterende berg, die we al bijna tien  maanden enthousiast aan het beklimmen waren. Geen overdonderende en ongemakkelijke ervaring, maar een prachtige punt op een grote i. Zo’n ontspannen ‘eerste keer’ zou je iedereen toewensen.

En waar hadden we dat aan te danken? Uiteindelijk toch voor een groot deel aan dat onzalige vertrekpunt: geen seks voor het huwelijk. Het zou bijna leiden tot de conclusie: luister naar je vader. Hij heeft gelijk.

reacties
  1. Robert zegt:

    Thedo,

    Liefde sprankelt uit je verhaal. Mooi!

    Robert

  2. Antoon Leurs zegt:

    Hoi Thedo. Mooi verhaal. Mijn vader was ook zo conservatief, maar mijn even oude schoonvader was er heel duidelijk in: Absoluut seks voor het huwelijk, want als op dat vlak de relatie niet goed is gaat het zeker mis. En toen ik op een ouderwetse manier de hand van zijn dochter vroeg (ik wist dat ie daar gevoelig voor was), was ook zijn vraag: “hebben jullie al vaak genoeg seks gehad en is dat goed?” Toen het antwoord volmondig bevestigend was, gaf hij onmiddellijk zijn toestemming en liet hij zijn tranen van geluk de vrije loop. (wat vond ik het een mooie man, helaas te vroeg overleden in 1981 op 68 jarige leeftijd. Hij heeft nog net zijn eerste kleinkind – mijn eerste zoon – mogen meemaken).

Geef een reactie

